Wednesday, December 9, 2009

Ingat.. kita semua bukan malaikat ! (versi 2)

Ikhwah akhawat

Jaga-jaga dari takabbur dan taajub dengan kerja, cara kerja dan hasil kerja kita. Hasil adalah dari Allah .. bukan hasil tangan kita..walaupun kelihatan hasil kejayaan adalah dari kerja kita.
Syaitan akan datang untuk merosakkan amal kita. Jika tidak berjaya, ia akan datang untuk merosak pahala kita. Kita cubalah yang terbaik. Kita mungkin dapat mengikut jalan yang terbaik .. tapi mungkin kita tidak mendapat pahala terbaik !
Ketika kita mendapat hasil dari kerja tangan kita, kita mula merasai kita adalah terbaik. Mata mula tertutup untuk melihat hasil kerja orang lain.
Betapa mudah syaitan menyia-nyiakan pahala amalan kita…

“Al-Kibr adalah menolak kebenaran dan kamu memandang rendah orang lain.” (maksud Hadis Sahih)
Betapa banyak orang yang hasil kerja tangan mereka kurang menjadi, tapi mereka mendapat pahala yang lebih banyak dari kita kerana keikhlasan mereka dan rasa tunduk tawadhu’ mereka terhadap lemahnya diri mereka. Mereka merasai tidak mencapai lagi tahap yang dicapai oleh orang lain yang kelihatan hebat.

Di mana tahap kita? Berjaya mendidik dan mentarbiyyah ramai manusia, tajmik yang berjaya? Tapi apakah kita memandang kitalah yang terbaik?
Pandangnya kita terhadap diri kita bahawa ‘kita adalah terbaik’, itulah tanda bahawa kita adalah ‘tidak terbaik’ pada diri kita, walaupun amalan kita memberikan hasil terbaik.

Jadi …
Jaga-jaga .. jangan pahala kita tidak sepadan dengan hasil tajmik, penat dakwah dan tarbiyyah yang kita lakukan.. Pahala menjadi kecil atau langsung hilang sedangkan kita sepatutnya berhak mendapat pahala terbaik. Hanya kerana pandangnya kita terhadap ‘hebat diri kita’, dan ‘tidak hebatnya orang lain’.

Seruan ini bukan untuk mengajak kita semua mengurangkan kerja yang kita lakukan… tapi untuk membersihkan kita dari penyelewengan yang mungkin berlaku ketika kita gembira melihat hasil.

Ayuh maju lebih kuat bekerja… dan lebih berjaga-jaga dengan diri yang sentiasa diintai oleh syaitan di dalam urat-urat diri kita…

Peringatan untuk diri sendiri sebelum orang lain !


petikan dari-muntalaq.press.com

No comments:

Post a Comment