Wednesday, November 11, 2009

alam sekitar ,robot dan manusia...apa kaitannya???

Semakin aku memikirkan semakin bingung aku mencari jawapan/jalan penyelesaian...apakah aku perlu memikirkan undang-undang ciptaan manusia yang sifatnya takkan tetap dan selalu berubah-ubah ibarat suhu air yang menunggu masa untuk melepaskan wap-wap air...aku kadang-kadang sangat tertekan bilamana robot menyuruh aku menghafal ini dan itu..kelakar tak??robot tiba-tiba suruh manusia yang punya matlamat yang lagi tinggi buat itu dan ini...alamak ...sangatlah memalukan sedangkan manusia perlu menguasai kesemuanya..bukan hanya mentadbir manusia tetapi mentadbir alam..dalam erti kata skopnya lebih meluas...bukankah alam sekitar adalah sahabat manusia yang fakih tugasnya?? jadi..tidak mungkin aku akan kalah pada robot yang tidak tahu matlamat hidupnya sedangkan aku punya misi yang lagi besar dari robot..dan aku tidak mahu menjadi fitnah pada agamaku..hanya kerana kurang ilmu aku direndah-rendahkan..sekali-kali tidak..
bukankah dalam usul 1 ada menyebutkan tentang islam adalah pengetahuan??

Islam adalah pengetahuan sebagaimana dinyatakan oleh Mursyid.Ia bermaksud menuntut ilmu pengetahuan yang memberi manfaat kepada kita dengan kadar yang mencukupi adalah sebahagian daripada ajaran islam.Islam tidak melarang seorang muslim menambah ilmu pengetahuannya tentang kejadian alam,perusahaan dan pelbagai ilmu kebendaan lain yang termasuk dalam erti pengetahuan..Pengetahuan yang dapat menjadi bekalan manusia dalam usaha memajukan bumi dan menggunakan kekayaannya dengan baik. Pengetahuan yang dapat menolong manusia dalam membongkar rahsia alam yang tersembunyi. Tetapi ketika manusia menambahkan ilmunya dalam perkara-perkara tersebut,Dia hendaklah mengingati
Allah yang memberikan akal fikiran yang waras kepadanya. Allah lah yang menjadikan alam ini sedia digunakan oleh manusia. Pengetahuan yang diperolehinya hendaklah bertujuan mencari kebajikan dan keredhaan Allah.

hmm..jadi aku mesti berusaha be the best caliph and a'bid of Allah...insya allah..

No comments:

Post a Comment