Tuesday, November 17, 2009

usrah peristiwa...

salam alaik...

alhamdulillah..segala pujian hanyalah pada Allah...yang menciptakan langit dan bumi...selawat dan salam hanyalah pada baginda nabi muhammad s.a.w..alhamdulillah..Allah masih panjangkan usiaku hari ini untuk menghadapi segala bentuk ujian di dunia ini dan perjalanan dakwahku yang masih muda...banyak nyer ujian yang Allah berikan padaku pada minggu ini...Allah takkan menguji hambanya jika Dia rasa hambanya tak mampu untuk menghadapinya...Allah Maha Tahu..Subhanallah...

Bermula dari pembuka minggu ini..aku dipilih oleh Allah s.w.t dari kalangan ramai rakan seperjuanganku untuk merasai erti sakit pada fizikal..yaa..aku diserang gastrik+cirit birit...hanya Allah sahaja yang tahu kesakitan itu...alhamdulillah..sesungguhnya Allah sahaja yang memegang hati-hati makhluknya...sahabat seusrahku sudi membawaku ke klinik...Aku mengucapkan hamdalah pada penciptaku kerana disaat-saat aku memerlukan pertolongannya dihantarkan seorang rakan yang sanggup berkorban masa dan tenaga ...sangat indah ukhwah ini...

Semalam..aku diberitahu ada usrah dikala perutku tak lagi mencapai tahap kestabilan...aku menguatkan tekad untuk tetap menghadiri usrah kerana mengenangkan sakitku biarlah pada jalan dakwah ini...aku menelefon naqibahku...rupa-rupanya naqibahku ada beberapa urusan yang perlu diselesaikan..nampak gaya memang aku kne lagi sekali meminta sahabatku mengambilku...inilah usrah yang sebenar yang aku rasai...serasa malam itu Allah sangat menguji kesabaran dan iman ini...tetapi dikala kesusahan itu..Allah hantar hamba-hambanya yang baik hati untuk membantu kesusahan kami itu...dan memang ditakdirkan Allah perkara itu akan berlaku disitu...

Sesungguhnya Allah lah sebaik-baik perancang..walau kita sudah berusaha tapi kalau itu ketetapannya..mungkin itulah yang terbaik yang Dia akan hadiahkan pada kita...

Firman Allah:

Diwajibkan atas kamu berperang, padahal itu tidak menyenangkan bagimu. Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.
(2:216)

wallahua'lam...

No comments:

Post a Comment